Games of the Year 2010: Best Mobile Game

infinity-blade
Runners up: Fruit Ninja, Tilt to Live, Reckless Racing, Robot Unicorn Attack!

Bare for et års tid siden havde jeg ikke meget til overs for spil på mobiltelefonen, eller håndholdt gaming generelt for den sags skyld, men i løbet af 2010 har spilskaberne virkelig begyndt at udnytte formatet effektivt og kreativt. Til min egen store overraskelse har jeg vænnet mig godt og grundigt til brugen af en touchscreen i spil, er blevet ret så glad for det og har brugt mange timer på det i løbet af det forgangne år. Så meget at jeg nu har lavet en hel kategori til det alene i dette års bedste spil overvejelser.

Half Brick Games er ved at blive en af mine favorit spilproducenter på iPhonen, fordi udover at lave gode spil som Monster Dash og Age of Zombies der udnytter formatet effektivt, så bliver de også ved med at støtte deres spil med gratis ekstra content løbende. Deres bedste spil er dog stadig Fruit Ninja, der er definitionen af god bitesized gaming. Fruit Ninja er nemt at gå til og der er konstant den der velkendte “bare lige ét spil til” –følelse. Tilt to Live er et af spil der udnytter bevægelses-sensoren i iPhonen bedst. På overfladen virker det som en Twinstick Shooter, men det hele bliver styret ved at bevæge telefonen og det fungerer fremragende. Det er svært, men det er udfordring på den gode måde. Hvis man husker tilbage til klassiske “set fra oven” racerspil som RC Racing, Micro Machines og Rock n’ Roll Racing med glæde, så vil man helt sikkert også kunne lide Reckless Racing. Styringen er perfekt og det er rigtig flot lavet. Så er det blevet tid til årets outsider i form af Robot Unicorn Attack!. Det er et spil i den traditionelle Canabalt-agtige always running spillestil, nu bare med robot-enhjørninger, lyserøde pangfarver og et konstant soundtrack af Erasure’s Always. Det er lige så sjovt som det er sindssygt.

Årets bedste iPhone-spil kan dog kun være Chairs tekniske perle, Infinity Blade. Tidligere på året udgav de tech-demoen Epic Citadel, der viste at de kunne køre Unreal graphics-engine på en mobiltelefon. Det var et lettere mirakel i sig selv, men der var stadig tvivl om hvordan de kunne bruge det i et spil. Men så udkom Infinity Blade og al tvivl blev slået til jorden, ikke nok med at det fungerede, det udnyttede formatet på mesterlig vis. Det man har fået er et ridderspil med grafik der kan konkurrere med mange konsolspil, intuitiv styring og et XP-system der får én til komme tilbage igen og igen. Intet mindre end et mesterværk og det er all kinds of awesome.

Categories: Games