MMX: Best Cinematography

bedste cinematography 2010Runners up: Inception, Shutter Island, Lebanon og The American

Lige meget hvor meget tiderne skifter, genrer forandrer sig, teknologi udvikles og industrien finder på nye gimmicks hvorved da kan svindle flere penge fra publikum, så er og bliver film et visuelt medie. Det er stadig, som det altid har været, yderst vigtigt at hyre talentfulde folk til at få de flotteste billeder på en given historie.

Christopher Nolans faste mand bag kameraet, Wally Pfister, føjer endnu en pragtpræstation til hans allerede imponerende CV med Inception. Hans billeder bygger på effektiv vis en bro fra Nolans idéfyldte hjerne til det store lærred. Robert Richardson, der tidligere har filmet eksempelvis Inglourious Basterds, Kill Bill, Bringing Out the Dead og The Cider House Rules, viser endnu engang med Shutter Island at han er en mester i at skabe stemnings-fyldte og karakteristiske billeder. I den anderledes krigsfilm, Lebanon, beviser Giora Bejach at man ikke behøver enorme landskaber for at skabe store billeder. Kameraet forlader aldrig den tank hvori filmens hovedpersoner er fanget og det har resulteret i en ekstremt intens og intim visuel side. The American imiterer film fra en for længst forsvundet tid i sin rolige, indadvendte og meditative tempo, hvilket bliver smukt spejlet af Martin Ruhes billeder.

Det ville kun være passende hvis The Good, The Bad, The Weird havde en førsteklasses billedside, nu når den er en genfortolkning af Sergio Leones klassiske The Good, The Bad & The Ugly, der uden tvivl er en af de flotteste film nogensinde. Heldigvis klarer Mo-Gae Lee og Seung-Chul Oh det med bravur. Deres scenografi er smuk, storslået og næsten lige så eminent som forlaget kræver. Det er intet mindre end kunst af bedste skuffe.

Categories: Movies