Game of the Year 2011: Best Mobile Game

sword and sworcery Best Mobile Game
Runners-Up: Infinity Blade II, Scribblenauts Remix, Jetpack Joyride og Tiny Wings

Spilindustrien forsatte med at udvikle sig på den mobile platform i 2011, der var en overflod af nye kreative idéer og resultatet var, at der var masser af glade spilletimer lige der i lommen (¤ hmm…). I takt med udgivelsen af flere gode og interessante spil, steg mit generelle brug af spil på telefonen også og en fjerdedel af min samlede spilletid ligger nu i hånden (¤ stop it!).

En af mine yndlings spiludviklere på det casual marked, Halfbrick, leverede endnu engang en fantastisk timewaster med Jetpack Joyride. Det var en endless runner, som så mange andre, men det var bare udført bedre end de fleste. Det var sjovt, hurtigt og så skulle man konstant passe på at man ikke kom til at ride på en raket (¤ seriøst…). I samme boldgade havde vi også Tiny Wings, som på en måde, var en omvendt endless runner. Man skulle dykke, i stedet for at hoppe, men det fungerede perfekt. Det var sødt, simpelt at gå til og meget svært at ligge fra sig.

Jeg er godt klar over, at Scribblenauts har været udgivet før, men det var til Nintendo DS og derfor kunne jeg nærmest ikke være mere ligeglad. Det passer fremragende på iOS platformen. Hver bane indeholder en opgave, det er op til dig at løse den og du kan være lige så kreativ som du har lyst til, du skal bare skrive et ord og så kommer det til live. Du kunne sende en gal miniature djævel med en gigantisk lilla dildo (¤ hvad skulle det til for?) efter en søvnig demokratisk dinosaur, hvis du mente det ville hjælpe. 2011 var også året, hvor vi så chairs efterfølger til deres kæmpehit Infinity Blade. I Infinity Blade II var det atter tid til at krydse sværd (¤ come on!) og både historien og arsenalet var voldsomt udvidet. Grafikken havde også fået et hak opad og det stadig utroligt at et spil på en telefon kan være så flot, men når alt kommer til alt, så var det også bare mere af det samme.

Årets mobilspil, var også en af de bedste spiloplevelser i 2011 generelt. Superbrothers Sword and Sworcery EP var en sublim blanding af stemning, musik, artstyle og alternativ fortælleteknik. Det følelsesmæssige og kunstneriske højdepunkt som Sword and Sworcery opnår, efterlader stort set alle andre spil og de fleste film i støvet. Det er et af de bedste eksempler på spil som en kunstform, som jeg nogensinde har oplevelet. Grunden til at spillet vinder prisen, i bunden af en tekst fyldt stupide dickjokes, er for at fastslå at jeg ikke er en eller anden forfinet kunstsnob, som bare vælger ud fra om en ting er særpræget eller atypisk nok. Jeg er skam blot en idiot, lige som alle andre, men en idiot som opfordrer alle til at give denne originale og sanselige oplevelse en chance.

Alle spil er tilgængelige på Apples Appstore (og forhåbentlig også andre steder).

Categories: Games