Film Review: The Avengers

BLACK WIDOW (Scarlett Johansson)

action genreAvengersInstrueret af Joss Whedon

Skrevet af Joss Whedon og Zak Penn

Med Robert Downey Jr, Chris Evans, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Chris Hemsworth, Jeremy Renner, Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, Cobie Smulders, Clark Gregg, Stellan Skarsgård, Gwyneth Paltrow, Paul Bettany, Powers Boothe, Jenny Agutter, Harry Dean Stanton og Stan Lee

“Some Assembly Required”
Den har været under forberedelse i mere end fire år, med fem massive kassesucceser som optakt. Der er postet milliarder af dollars i projektet og der har været skyhøj hype på en konstant basis. Den har et rent overflødighedshorn af de største skuespillere i Hollywood og i instruktørstolen sidder en mand, som er elsket af fans over hele verden. The Avengers er en mastodont af en film og hele Marvels univers, måske endda superhelte-genren som helhed, hænger på dens succes. Hvordan kan en film nogensinde leve op til så enorme forventninger? Kan den forholdsvis uprøvede instruktør og manuskriptforfatter, Joss Whedon, magte en af største franchises i nyere tid? Kan en film med så meget baggrundshistorie, tilfredsstille fans og samtidig være seværdig for almindelige mennesker? Kan filmen virkelig bære så mange superhelte-personligheder, uden at spilletiden bliver urimelig?

Det er hårde odds som den er oppe imod og det er også fuldstændigt useriøse krav at stille til en film, men ikke desto mindre opfylder The Avengers næsten hvert og et af dem.

Avengers pic 2The-Avengers-Hulk-Black-Widow

Loki er atter undsluppet Asgaard og han har allieret sig med en mægtig intergalaktisk hær. Loki bryder ind i S.H.I.E.L.D.s hemmelige laboratorier for at stjæle “The Tesseract”, en energikilde af nærmest uendelig styrke og med den i baghånden, udrense jorden for alle de små svage mennesker. Nick Fury og resten af S.H.I.E.L.D. ser magteløse til, i mens et af universets potentielt mest kraftfulde våben falder i de ondes hænder og man indser hurtigt, at menneskeligheden står overfor en altødelæggende katastrofe. Jordens eneste håb er, at samle alle vores egne superkræfter i den desperate tro, at det er nok til at stoppe Lokis plan. Det er et hold bestående af Captain America, Iron Man, Thor, Black Widow, Hawkeye og The Incredible Hulk, bedre kendt som The Avengers.

Avengers Iron Man

Der er utrolig meget at se til, mange egoer og personligheder at holde styr på. Det kunne nemt gå hen og blive lige som udtrykket med de for mange kokke, men det sker heldigvis aldrig og en stor del af æren for det, ligger for fødderne af Joss Whedon. Den 47-årige Whedon er elsket af alverdens fanboys og jeg er da også tilbøjelig til at smide min kærlighed efter ham, han kan bare gøre underholdning til noget helt specielt. Han har udvist en sikker hånd i historier med store ensemble casts i tv-serier som Buffy: The Vampire Slayer, Angel og ikke mindst den fantastiske Firefly, som senere blev til Whedons hidtil eneste spillefilm, Serenity. Han har en sublim evne til at dreje ord og sætninger til delikate, morsomme og uendeligt citerbare replikker. Ja, det er popsmart dialog, men udført på intelligent vis. Det var, for mig, The Avengers største overraskelse, at den ikke blot var sjov, men ofte sjovere end de fleste komedier. Det kan Whedon selvfølgelig ikke tage al æren for, skuespillerne leverer sætningerne med et glimt i øjet, men vigtigst af alt så sidder den komiske timing lige i skabet, hver eneste gang.

Avengers pic 5Avengers pic6

Skuespillerne gør det, som sagt, glimrende og der er faktisk plads til dem alle. Det er afsindigt underholdende at se på Robert Downey, Chris Evans og den nycastede Mark Ruffalo, i veloplagt form, tage et par runder i den verbale boksering. Men man skal bestemt ikke tro at det er en ren komedie, der bliver skam også plads til at personerne får hver deres karakter-forløb igennem filmen. Bedst i blandt dem, er uden tvivl Mark Ruffalo, som har overtaget rollen fra Edward Norton og Eric Bana, i de tidligere Hulk-film. Han spiller Dr. Jekyll og Mr. Hyde aspektet af Hulk-rollen til perfektion, både som den nervøse, hændergnidende Bruce Banner og som arrige, grønne “other guy”. I The Avengers er Hulk, vrede inkarneret, intet mindre end et ustoppeligt monster og jeg elskede hvert eneste sekund. Det fik mig til at ønske, at jeg kunne se en ny Hulk-film lige nu, selvfølgelig med Ruffalo i hovedrollen og lavet af Whedon.

Nu kommer man jo til en film som The Avengers og forventer action, det får man skam også, i rigelige mængder endda. De mange actionscener er eminent og kreativt sat op, hjulpet på vej af computereffekter af allerbedste kvalitet. Effekterne er ofte så gode, at det efter min mening, er op til de kommende storfilm at fravriste The Avengers’ greb om næste års Oscar. Det hele bliver løftet et ekstra niveau, på grund af den blændende billedside, som Seamus McGarvey står bag. Han har tidligere filmet Atonement, World Trade Center samt We Need to Talk about Kevin og hans arbejde her er fantastisk. Jeg har ikke mange negative ting at fremhæve i The Avengers og hvis det endelig skulle være, så ville jeg måske trimme en 5-8 minutter af starten, bare for at gøre flowet i filmen endnu bedre. Filmen er selvfølgelig i 3D og selv om filmen er konverteret til 3D efter optagelserne, så fungerer det faktisk ganske udmærket. Jeg vil ikke sidde her og anbefale 3D, men for en gangs skyld vil jeg heller ikke fraråde det.

The Avengers er et stort stykke fremragende superhelte underholdning og det er uden tvivl, Marvels bedste film til dato. Er den så den bedste superhelte-film overhovedet? Nej, det er The Dark Knight stadigvæk, men de to film har vidt forskellige målsætninger.

9 Stars

Karsten Nielsen

Karsten Nielsen

Creator of gagathemovies.com , writer, lover & hater of movies, games and television...and by the way, this bio is broken!

You may also like...

3 Responses

1. Jesper says:

“The Avengers er en mastodont af en film og hele Marvels univers, måske endda superhelte-genren som helhed, hænger på dens succes.”
    – Marvel comics har overlevet den første captain America film, Fantastic Four (I og II), og tegneserie genren i sin helhed har overlevet det som var meget værre. Jeg er sikker på den også havde overlevet et Avengers flop.
    Jeg må indrømme at jeg synes filmen er ganske ligegyldig. Den er ikke forfejlet, den er bare hamrende uinteressant. Jeg ved godt kritiker og fans verden over ligger sig på maven, men det forandrer ikke det faktum at jeg kedede mig bravt det meste af tiden. Jeg synes production design er direkte grimt, men det er jo så hvad det er – filmens største problem for mig, er at de eneste to som forstår hvad det er de er med i er Robert Downey Jr. der endnu engang leverer en pragtpræstation som Tony Stark, og så Mark Ruffalo der forstår sin karakter, videnskabsmanden og monsteret (Dr. Jekyll and Mr. Hyde) til fulde. Alle andre forsøger at spille, specielt Scarlett Johansson forstår slet ikke sin karakter, men skidt nu med det. Det var en temmelig ligegyldig og langtrukken suppe, kogt på en sten, tilføjet nogle hurtige one-liners som virkede det meste af tiden. Chris Evans spiller faktisk også rollen som Cap. fint, bare trist at han ligner en homo (ikke at der er noget galt med det, og jeg refererer ikke her til mænd der kan lide andre mænd, men mænd der ligner en homo). Cap. A er holdets klare leder og flaget personificeret, Chris Evans er en underlig mandsling, som ikke ville kunne gennemføre et natløb med fem blå spejdere. Og så ligner han en klovn i den dragt. Sådan en man kan leje til børnefødselsdage. Jeremy Renner er som altid cool, bare ærgerligt at hans karakter er som hamrende uinteressant og han har så lidt at gøre i den film. Hemworth som Thor er lige så stiv som i skandalen af samme navn. Tom Hiddleston som Loki kommer dog bedre ud af det i denne film, end i Branaghs makværk. Det er stadig lidt uklart hvad han vil, og hvordan han tricker nogle, men han er effektiv når han er på.
    Filmen har en del store problemer, som ingen rigtig synes det er interessant at adressere, samt nogle plothuller som alle har valgt at lukke øjnene for, og jeg må nok bare se i øjnene at jeg er blevet gammel og mavesur.
    Iron Man er stadigvæk den absolut bedste Marvel tegneserie filmatisering, og Superman/Superman II (Donner cut) er stadigvæk bedste DC filmatisering. The Avengers har dog tre ting tilfælles med Dark Knight – De er begge sjæleløse, lange og larmende.
    Men den var bedre end Green Lantern …

2. Ok rolig nu mand, jeg kan sagtens forstå hvis man ikke kan lide filmen, hvis det ikke fanger én, men det fangede mig all the way. (Du er også ret sjov, den der homo kommentar fik mig i hvert fald til at grine)

Jeg er faktisk rigtig interesseret i at høre hvilke store problemer og plothuller du syntes at filmen har, fordi jeg så dem jo som sagt ikke.

Og så er kommentaren om The Dark Knight totally uncalled for, men fair nok, smag og behag. Personligt er jeg ikke særligt glad for Superman generelt, syntes han er en træls helt, men de to første Superman film var ganske gode.

3. Det med “at hænge på dens succes” mente jeg bare fordi at der er investeret så meget tid og penge på hele serien af Marvel film, at jeg vil det ville afskrække lidt hvis den blev en kæmpe fiasko, men jeg overdrev nok lidt.
    Tjente de to Fantastic Four ikke gode penge, selv om de var elendige?