Worst Game of the Year

2012 GOTY

Duke Nukem Forever cementerede det faktum, at jeg er blevet for gammel til at spille elendige computerspil til ende. Førhen gennemførte jeg stort set alt hvad jeg startede, men Duke vendte tilbage fra forglemmelsen og beviste, at livet er for kort til talentløse spiludvikleres forskruede idéer. Derfor bærer denne “pris” Duke’s navn som et minde om, at det er okay at stoppe mens legen er værst. Det betyder også, at der er nogle spil som ikke rigtig egner sig til denne kategori, eksempelvis har jeg intet andet end had for de sidste 7 timer af Assassin’s Creed III, men de fleste andre vil finde det spil ganske udmærket. Et spil der dog er kommet på listen selv om jeg rent faktisk spillede det hele vejen igennem, er Resident Evil 6. Alle 20 timer af det spil var ren tortur, men spillet blev gennemført på grund af min kærlighed til seriens tidlige dage, en kærlighed som blev godt og grundigt ødelagt i 2012.

Amy Worst Game of the Year

Runners-Up: Deep Black: Episode 1 [PC/XBLA/PSN], Resident Evil: Operation Raccoon City [PS3/X360], Dream Heights [iOS] og Resident Evil 6 [PS3/X360/PC]

Et Resident Evil spil fortjener dog en reel plads på denne liste og det er det pinlige Resident Evil: Operation Raccoon City. Et totalt forfejlet forsøg på at tjene nogle nemme penge og tvinge 4-player co-op ind i serien, resulterede i en nærmest uspilbar katastrofe. Det blev kun endnu værre for 3rd person shooter genren med udgivelsen af sci-fi actionspillet Deep Black. Spillet kunne downloades og kostede kun 75 kroner, men selv hvis prisen havde været gratis, havde det stadig været alt, alt for dyrt. Tyveri og direkte plagiat er ikke noget nyt på iOS, men Zenga overgik sig selv med udgivelsen af Dream Heights. Spillet var en usmaglig og næsten 100% kopi af Tiny Tower, et spil som jeg i forvejen ikke har meget til overs for, men det Zenga laver burde være direkte ulovligt.

Årets dårligste spiloplevelse var dog uden tvivl Amy. Det downloadable spil forsøgte, at være survival horror på den gammeldags måde, men samtlige elementer var broken langt ind i helvede. Det var afskyeligt at se på, kontrollen af karakteren virkede ikke, designet var amatøragtigt og der gik ikke et eneste sekund uden, at spilleren blev truet af altødelæggende systemfejl. Det var et spil som aldrig skulle være udgivet og derfor er det dette års “vinder”.

Categories: Games