sharknado.jpg

Nights of Horror: Sharknado

Sharknado

sharknadoInstrueret af Anthony C. Ferrante

Skrevet af Thunder Levin

Med Ian Ziering, Tara Reid, John Heard, Cassie Scerbo, Jaason Simmons, Heather Joselyn Blair og Sumiko Braun

2013  Horror / Action  US  86min.

Hvis man forsøger den samme opgave nok gange, så må det lykkedes på et eller andet tidspunkt, ligegyldigt hvor talentløs man end er. Ja, selv et ødelagt ur viser formentlig den korrekte tid engang imellem. The Asylum har tilsyneladende, efter utallige forsøg, ramt plet med en af deres film, det betyder dog på ingen måde at Sharknado er god.

Sharknado skilder sig egentlig ikke ud fra resten af The Asylums film, men i et par uger var The Asylum et populært firma på internettet, filmen blev et (kortvarigt) viralt fænomen, den overtog i perioder al snak på de sociale medier og internettets meme-generatorere arbejdede i højeste gear. Folks kærlighed for dumme ting skindede igennem og i forhold til hvor meget internettet elsker idioti, så er det faktisk et under at The Asylum ikke er et af de mest omtalte filmstudier generelt.

Sharknado pic2

Modsat hvad internettet, reality-tv og tilfældige film måske vil påstå, så er der ingen garanteret sammenhæng mellem manglende kvalitet og humor. En film er ikke sjov, bare fordi den er dårlig, den er formentlig bare dårlig. Horrible film som Troll 2, Plan 9 from Outer Space og The Room er sjove og underholdende, fordi det er fascinerende at se folk som ærligt forsøger at skabe kunst, men fejler ved enhver mulighed. Claudio Fragasso, Ed Wood og Tommy Wiseau lever/levede alle med en illusion om at de er misforståede talenter, publikum og filmindustrien skal nok værdsætte dem med tiden.

Hvis folkene bag film som Sharknado, Transmorphers, Mega Shark vs. Giant Octopus og Piranhaconda har samme fejlagtige forestillinger om deres talent, så er The Asylum det mest passende firmanavn nogensinde. Som jeg har sagt så mange gange før, så kræver det næsten mere talent at lave noget som er “så-dårligt-at-det-er-godt” end noget som der reelt bare er godt. Man er på utrolig tynd is fra starten, hvis man forsøger, hvilket bringer os videre til Sharknado og en ganske speciel udgave af Copyright Infringement i anledning af Nights of Horror temaugen.

sharknado pic1

[I Copyright Infringement tages der kærligt fat i nogle af de rædselsfulde film som bliver udgivet af studiet The Asylum. The Asylum er kendt for at kopiere kendte blockbuster og tjene en masse hurtige penge på, at folk læser titlen forkert, når de står i videobutikken. The Asylum har slået sig sammen med tv-kanalen SyFy Channel, hvilket betyder at de laver flere film, men ikke at de er bedre produceret. Ofte er deres film så skod-elendige, at selv Uwe Boll kan se ned på dem og grine.]

Hvad har The Asylum kopieret denne gang?
Øhhh…tjaaa…ikke rigtig noget, andet end ord og deres betydning.

Hvad bruger de deres tyvekoster til?
Sharknado understreger hvad der har været tydeligt i lang tid, nemlig at den eneste som tjener sin løn hos The Asylum, er manden som sidder og finder disse fantastiske titler.

Hvordan er resultatet?
Det er ganske enkelt sublim underholdning med humor, flotte effekter og gode præstationer…
det er selvfølgelig ingen af de ting. Det filmiske niveau er nærmest pinligt lavt, det hele er en stor blanding af day-for-night optagelser, mislykket color correction, stock footage og manglende continuity, og det er inden skuespillere og computereffekter kommer og gør det hele endnu værre.

sharknado1

Der er nogle skuespillere med, ikk?
Jo, Steve fra Beverly Hills spiller helten, faren fra Home Alone er blevet alkoholiker og så er der nogen som har fundet liget af videnskabskvinden fra Alone in the Dark og bruger det som marionet-dukke. Steve spiller Fin (ha ha ha, get it?) og er den mindst irriterende del af filmen. Jeg er forholdsvis sikker på, at John Heard har taget sin egen alkohol med til optagelserne og så kan liget af Tara Reid gøre intet overbevisende, selv at stå stille virker som en kamp.

Hvad med effekterne?
Computer-generations svar på cardboard cutouts. De er omtrent af samme kvalitet som det er blevet vane for film fra The Asylum, men denne gang er de bare dårligere end normalt til at filme dem. Det virker som om at det har været en kamp, alene at få effekter til at eksistere i kontekst med andre ting og i et desperat forsøg på at skjule det, er næsten alle optagelser digitalt zoomet ind i en sådan grad, at det er praktisk talt umuligt at se hvad fanden der foregår.

Er der slet ikke noget godt?
Det er rart at se Steve igen og der er et splitsekund effektskud, hvor han holder en motorsav og skærer en flyvende haj midt over, hvilket er semi-cool. Man kan også blive solidt underholdt, hvis man ser den sammen med en gruppe venner og et par kasser øl, men det har nok mere med selskabet og alkoholen at gøre end noget med den egentlige filmoplevelse.

shark-hunt

Hvad med nogle sjove facts?
Vidste du, at idéen om at Tara Reid og Ian Ziering skulle have en søn på 25, ikke virker overraskende på nogen?

Vidste du, at hajer sagtens kan trække vejret når de flyver rundt i luften (og at hajer kan flyve)?

Vidste du, at der er ingen forskel på en tornado og hurricane?

Vidste du, at hvis man optager en åbningsscene som har intet at gøre med resten af filmen, så bruger The Asylum den alligevel, fordi who gives a fuck?!

uwe-boll-imagePå en skala fra 1 til 10 Uwe Bolls, hvor ligger Sharknado så?
På en skala, hvor 10 er på “højde” med en Uwe Boll (Alone in the Dark, BloodRayne, Postal) film og 1 kan sidestilles med et verdensdækkende udbrud af byldepest, ligger Sharknado på en karakter mellem 5-7, alt efter hvor meget man savner Steve fra Beverly Hills 90210.

I den virkelige verden, kunne karakteren kun være anderledes, hvis jeg havde drukket nok til at finde Tara Reid attraktiv og jeg er ikke sikker på, at jeg har set så meget alkohol i mit liv.Zero Stars

Categories: Movies