Android-Cop-Review_thumb.png

Copyright Infringement: Android Cop

Android Cop Review

[I Copyright Infringement tages der kærligt fat i nogle af de rædselsfulde film som bliver udgivet af studiet The Asylum. The Asylum er kendt for at kopiere kendte blockbuster og tjene en masse hurtige penge på, at folk læser titlen forkert, når de står i videobutikken. The Asylum har slået sig sammen med tv-kanalen SyFy Channel, hvilket betyder at de laver flere film, men ikke at de er bedre produceret. Ofte er deres film så skod-elendige, at selv Uwe Boll kan se ned på dem og grine.]

Hvad har The Asylum/Sy Fy Channel kopieret denne gang?
I teorien Paul Verhoevens klassiker RoboCop, men nok mere José Padilhas biografaktuelle genindspilning med Joel Kinnaman, Gary Oldman, Samuel L. Jackson og Michael Keaton.

Hvad bruger de deres tyvekoster til?
Jeg har tidligere skrevet, at den eneste som tjente sin løn hos The Asylum var ham som finder på de kreative titler (Sharknado, Piranhaconda, Snowmageddon, Mega Shark vs. Mecha Shark) og tilsyneladende har han sovet lidt i timen denne gang. Det er dog kun ved første øjekast, da en af The Asylums andre store grundprincipper er at komme først i køen. I denne tid hvor streaming-services som Netflix vinder mere og mere ind, kan det betyde meget at stå øverst på listen, så The Asylum laver mange film som enten starter med A (Android Cop, Apocalypse Pompeii, Atlantic Rim) eller med et tal (2-Headed Shark Attack, 100 Million BC, 2012 Doomsday). Det er alt sammen fint og det fungerer sikkert også fantastisk for dem, men denne film skulle jo åbenlyst have haft den idiotiske titel, RoPolice.

Hvad de præcist bruger deres tyvekoster til denne gang, er mere en blanding af RoboCop, Dredd, The Surrogates og I Robot, i stedet for en tro klon af RoboCop. Det er et tydeligt eksempel på en person med en ganske basal filmviden, som frit stjæler de idéer som han har opfanget, uden at forstå hvad der ligger bag.

Android Cop pic 1

Hvordan er resultatet?
I forhold til normen for denne artikelserie, så er det faktisk ikke helt slemt. Det ligner af og til underholdning og jeg hadede ikke min tid med filmen, men der er stadig de basale filmiske problemer som de fleste film fra The Asylum indeholder. Kulisserne ligner et nedlagt militær træningscenter / paintball bane, den er klippet sammen uden nogen sans for flow, 80% af alle billederne er super close ups af skuespillerne så man ikke kan se hvad der foregår og så virker det samtidig som om ingen af skuespillerne har fået den samme instruktion. Derudover er det ganske nemt at lavet et overraskende twist, hvis alt det man tidligere har vist i filmen er løgn.

Der er nogle skuespillere med, ikk?
Jo, denne gang har man samlet en lille håndfuld sorte has-beens og b-filmskuespillere. Michael Jai White (Spawn, Black Dynamite, Fast & Furious 7) er vores store, stærke og robothadende hovedperson. Kadeem Hardison (The Sixth Man, Drive, Beyond: Two Souls) plejer at være det komiske element, men her er han den mest åbenlyse korrupte politimand nogensinde. Charles S. Dutton (Alien 3, Mimic, A Time to Kill) er det tætteste man kommer på en reel skuespiller, men det er tydeligt at hans storhedstid er længe overstået og det eneste som rigtigt er tilbage, er sindssygt overspil. Derudover spiller Randy Wayne robotbetjenten fra titlen og Larissa Vereza spiller borgmesters datter som skal reddes. Faktisk så spiller Vereza en robot som styres af borgmesterens komaliggende datter og det er ganske morsomt, at hun har så svært ved at tale engelsk som hun har, hvem fanden ville programmere en robot som man knapt kan forstå?

Hvad med effekterne?
Nogle gange er det faktisk okay lavet, altså for en luset b-film. Nogle skud af eksempelvis filmens fremtids-helicopter er en tilnærmelsesvis acceptabelt lavet, så længe at der bare ikke nogen mennesker til stede i billedet. Andre steder er det stadig rent til grin, den computergenererede ild ligner at det er optaget med kun 4 frames i sekundet og så er der scenen, hvor to mennesker hopper ud af et vindue… Glasset er forfærdeligt lavet og det stiller spørgmålet; er glas for dyrt til The Asylum, kunne de ikke betale deres skuespilleres forsikring eller kunne de bare ikke finde nogle stuntmænd?

Android Cop pic 2

Er der slet ikke noget godt?
Michael Jai White er ganske udmærket og jeg kunne egentlig godt tænke mig at se flere (bedre) film med ham. Han har en okay komisk timing, kan tydeligvis slås og kunne sagtens kvalificere som actionstjerne. Der er da også et par hæderlige idéer hist og her, men de er bare dækket af ruinerne af en dødsdømt fremtid.

Hvad med nogle sjove facts?
Vidste du, at Android er en yderst brugbar forkortelse?

Vidste du, at i fremtiden er det kun bandelederen og hovedkannibalen som er klædt ud?

Vidste du, at vinduesruder er pissedyre i Hollywood og stuntmænd er trætte af at hoppe igennem dem?

Vidste du, at i fremtiden er den mexicanske Coca Cola lige så eftersøgt som cubanske cigarer, fordi der er rigtigt sukker i?

Vidste du, at når en android leder efter information, så lyder det som et gammelt modem?

Vidste du, at telefontårne fungerer efter ”line of sight” princippet og ikke har noget med radiobølger at gøre?

uwe-boll-image (1)På en skala fra 1 til 10 Uwe Bolls, hvor ligger Android Cop så?
På en skala, hvor 10 er på “højde” med en Uwe Boll (Alone in the Dark, BloodRayne, Postal) film og 1 kan sidestilles med et verdensdækkende udbrud af byldepest, ligger Android Cop faktisk på den skyhøje karakter af 10 og kunne nærmest betegnes som en ”rigtig” film.

Selvfølgelig ikke en god film, men en film som Uwe Boll stolt kunne kalde sin egen.

På sidens egen skala får Android Cop den imponerende karakter af:1 Star

Categories: Movies